مراقبت معمول پيشگيرانه مي‌تواند سرطان و ساير بيماري‌ها را در مراحل اوليه کشف کند، يعني در زماني که گزينه‌هاي بيشتري براي درمان و بخت بيشتري براي علاج وجود دارد. اما برخي از مردان به جز به خاطر زنان‌شان به دکتر نمي‌روند. در اغلب موارد زنان هستند که به مردان فشار مي‌آورند تا براي چکاپ از لحاظ سرطان به دکتر مراجعه کنند.

 

کارشناسان مي‌گويند مردان مي‌توانند با هشيار بودن در مورد برخي از علائم سرطان که بيانگر نياز فوري به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسياري برسانند.

برخي از اين علائم سرطان در مردان اختصاصي هستند. اين علائم بخش‌هاي معين بدن را در برمي‌گيرند و ممکن است به طور مستقيم به امکان وجود سرطان اشاره کنند. برخي ديگر از علائم مبهم‌تر هستند. براي مثال دردي که در بخشي از بدن احساس مي‌شود، ممکن است علل گوناگوني داشته باشد. اما حتي در مورد اين علائم نبايد بدون مراجعه به دکتر احتمال سرطان را مد نظر قرار ندهيد.

1- توده پستاني
اگر مانند اغلب مردان باشيد، شايد هرگز به اين فکر نيفتاده باشيد که مردان هم ممکن است سرطان پستان بگيرند.
سرطان پستان مردان شايع نيست، ولي ممکن است بروز کند. هر توده جديدي در ناحيه پستان در مرد نياز به بررسي بوسيله پزشک دارد. اين نشانه‌ها نيز که چه در زنان و چه در مردان بايد از لحاظ احتمال سرطان پستان مورد توجه قرار گيرد، اشاره کرده است:
* کشيدگي يا فرورفتگي پوست پستان.
* به داخل کشيده شدن نوک پستان.
* قرمزي يا پوسته‌ريزي نوک پستان يا پوست پستان.
* خروج مايع از نوک پستان.
در صورتي که با اين نشانه‌ها پزشک مراجعه کنيد، پزشک علاوه بر گرفتن سابقه دقيق و معاينه جسمي، ممکن است براي شما ماموگرافي، نمونه‌برداري بافتي، يا آزمايش‌هاي ديگر را تجويز کند.

2- درد
در هر سني افراد ممکن است به دردهاي مبهم يا حاد مبتلا شوند. اما درد حتي دردي مبهم ممکن است نشانه اوليه برخي سرطان‌ها باشد؛ البته در اغلب موارد احساس درد ناشي از سرطان نيست.
هر دردي که طول بکشد بايد بوسيله پزشک مورد بررسي قرار گيرد. پزشک با توجه به شرح حال بيمار تصميم خواهد گرفت که آيا آزمايش‌هاي بيشتري مورد نياز است يا نه، و چه نوع آزمايشي لازم است. حتي اگر سرطاني وجود نداشته باشد، شما از رفتن به نزد پزشک سود خواهيد برد. پزشک مي‌تواند با بررسي شما مي‌تواند به شما کمک کند دريابيد چه عاملي باعث درد شما شده است و براي تسکين دادن آن چه کار مي‌شود کرد.

3- تغييرات در بيضه
سرطان بيضه اغلب در مردان در سنين 20 تا 39 رخ مي‌دهد. انجمن سرطان آمريکا توصيه مي‌کند بيضه مردان به عنوان بخشي روتين از چکاپ سرطان بوسيله پزشک معاينه شود. و برخي از پزشکان معاينه ماهانه بيضه بوسيله خود فرد را توصيه مي‌کنند.

هر تغييري در اندازه بيضه چه بزرگ شدن و چه تحليل‌رفتن و کوچک شدن بايد مورد بررسي قرار گيرد. همچنين تورم يا وجود توده در بيضه را نبايد ناديده گرفت. و بالاخره احساس سنگيني در کيسه بيضه (اسکروتوم) بايد مورد توجه قرار گيرد. برخي از سرطان‌هاي بيضه بسيار سريع رشد مي‌‌کنند. بنابراين کشف زودرس آنها حياتي است. اگر توده سختي در بيضه‌تان احساس کرديد، فورا به پزشک مراجعه کنيد.

پزشک شما معاينه بيضه انجام خواهد داد و وضع کلي سلامتي‌تان را ارزيابي خواهد کرد. اگر پزشک مشکوک به سرطان باشد، ممکن است آزمايش‌هاي خوني تجويز کند. همچنين بررسي بيضه با سونوگرافي ممکن است انجام شود. در نهايت ممکن است پزشک تصميم بگيرد از نمونه‌اي از بافت بيضه را بردارد تا از لحاظ وجود سرطان مورد آزمايش ميکروسکوپي قرار گيرد.

4- تغييرات در گره‌هاي لنفاوي
اگر متوجه توده يا تورمي در گره‌هاي لنفاوي زير بغل يا گردن- يا هر جاي ديگر بدن‌تان شديد- بايد به آن توجه کنيد.
در صورتي که گره لنفاوي به طور پيشرونده‌اي بزرگتر شود، و بزرگي آن بيش از يک ماه ادامه پيدا کند، بايد به پزشک مراجعه کنيد.
پزشک به معاينه شما خواهد پرداخت و بيماري‌هايي را که مي‌توانند باعث بزرگي گره لنفاوي شوند،‌از جمله عفونت‌ها را بررسي خواهد کرد. اگر عفونتي يافت نشود، معمولا پزشک دستور نمونه‌برداري از گره لنفاوي را مي‌دهد.

5- تب
اگر تبي داريد که علت آن مشخص نيست، ممکن است سرطان عامل آن باشد. تب همچنين علامت ذات‌الريه يا برخي از بيماري‌هاي ديگر هم مي‌تواند باشد که نياز به درمان دارند.
اغلب سرطان‌ها در زماني در سير خود باعث ايجاد تب مي‌شود. اغلب تب در سرطان هنگامي رخ مي‌دهد که سرطان از محل اصلي خود انتشار پيدا کرده و به بخش ديگري از بدن تهاجم کرده است. اما تب همچنين ممکن است نشانه اوليه سرطان‌هاي خوني مانند لنفوم و لوسمي باشد.

بهترين کار اين است که تبي را که علت آن مشخص نيست را ناديده نگيريد و به پزشک مراجعه کنيد. پزشک با معاينه و تجويز آزمايش‌ها علت تب را خواهد يافت و درمان‌هاي لازم را انجام خواهد داد.

6- کاهش وزن غيرمنتظره
کاهش وزن غيرمنتظره و بي‌دليل بايد مورد توجه قرار گيرد. اغلب ما به سادگي وزن کم نمي‌کنيم. البته وقتي از کاهش وزن به عنوان نشانه سرطان صحبت مي‌کنيم، منظومان چند کيلو کاهش وزن به علت افزايش فعاليت جسمي يا کم غذا خوردن به علت گرفتاري‌هاي شغلي نيست. اگر مردي بيش از 10 درصد وزن بدنش را در مدت کوتاهي در حد چند هفته از دست بدهد، زمان مراجعه به دکتر فرا رسيده است.

پزشک شما معاينه جسمي عمومي از شما انجام خواهد، پرسش‌هايي در مورد رژيم غذايي و برنامه ورزشي‌تان و نيز وجود ساير علائم خواهد کرد. پزشک بر اساس اطلاعات به دست آمده آزمايش‌هاي لازم را تجويز خواهد کرد.

7- درد شکمي و افسردگي
هر مردي که درد شکمي دارد و احساس افسردگي هم مي‌کند بايد مورد چکاپ قرار گيرد. متخصصان رابطه‌اي ميان سرطان لوزالمعده و افسردگي يافته‌اند.
ساير علائم سرطان لوزالمعده شامل زردي يا تغيير رنگ مدفوع اغلب به رنگ خاکستري است.
پزشک شما معاينه جسمي کاملي از شما خواهد کرد و سابقه پزشکي شما را خواهد گرفت. سپس ممکن است راديوگرافي قفسه‌سينه، سي‌تي‌اسکن يا MRI يا ساير آزمون‌هاي تشخيصي را تجويز کند.

کارشناسان مي‌گويند مردان مي‌توانند با هشيار بودن در مورد برخي از علائم سرطان که بيانگر نياز فوري به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسياري برسانند.

8 - خستگي
خستگي يک علامت مبهم ديگر است که ممکن است در مردان به سرطان مربوط باشد. البته بسياري از مشکلات ديگر هم مي‌تواند باعث خستگي شود. خستگي نيز مانند تب هنگامي رخ مي‌دهد که سرطان گسترش پيدا کرده باشد. اما در برخي از سرطان‌ها مانند سرطان خون يا لوسمي يا برخي از سرطان‌هاي معده يا روده بزرگ ممکن است در همان ابتداي بيماري بروز کند.

 

اگر احساس خستگي شديد داريد و با استراحت بهتر نمي‌شويد، به دکترتان مراجعه کنيد. پزشک ضمن معاينه شما وجود ساير علائم را هم جستجو خواهد کرد تا علت خستگي شما پيدا کند و درمان آن را تجويز کند.

9 - سرفه مداوم
سرفه‌ علامت شايعي در سرماخوردگي، آنفلوآنزا و آلرژي‌ها است و همچنين سرفه ممکن است عارضه جانبي برخي از داروها باشد. اما هر سرفه‌ طولاني مدتي- يعني سرفه‌اي که بيش از سه تا چهار هفته طول بکشد- را نبايد ناديده گرفت و براي بررسي آن بايد به پزشک مراجعه کرد. سرفه طولاني مدت علاوه بر سرطان ممکن است نشانه بيمار‌يهاي ديگري مانند برونشيت مزمن يا بازگشت محتويات اسيدي معده به مري (ريفلاکس) باشد.

پزشک شما سابقه پزشکي شما را خواهد گرفت، گلوي شما را معاينه خواهد، کارکرد ريه‌تان را بررسي خواهد کرد و به خصوص اگر سيگاري باشيد، ممکن است راديوگرافي قفسه سينه را هم تجويز کند. هنگامي علت سرفه مشخص شد، پزشک يک طرح درماني براي شما تعيين خواهد کرد.

10 - اشکال در بلع
برخي از مردان از اشکال در بلع شکايت مي‌کنند. آنها در طول زمان ممکن است با تغييردادن رژيم غذايي‌شان و مصرف مواد غذايي نرم‌تر و مايع سعي کنند بر اين مشکل غلبه کنند مثلا سوپ بخورند. اما اشکال در بلع مي‌تواند نشانه سرطان‌هاي گوارش از جمله سرطان مري باشد.

اگر در بلعيدن غذا مشکل داريد، به پزشک‌تان اطلاع بدهيد. پزشک پس از گرفتن شرح حال و سابقه پزشکي شما ممکن است راديوگرافي قفسه سينه تجويز کند. پزشک‌تان همچنين ممکن است شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد تا با آندوسکوپي فوقاني مري و بخش بالايي دستگاه گوارش‌تان مورد بررسي قرار گيرد.

11- تغييرات پوست
شما نه تنها بايد از تغييرات در خال‌هاي‌تان آگاه باشيد (که نشانه شناخته‌شده سرطان پوست بالقوه است) بلکه هر تغيير در رنگ پوست را بايد مورد توجه قرار دهيد.
همچنين ايجاد زخم و خونريزي ناگهاني از پوست هم و پوسته‌ريزي شديد هم بايد بوسيله پزشک مورد بررسي قرار گيرد. مشکل است
گفت تا چه مدت بايد صبر کرد و به مشاهده تغييرات پوست ادامه داد و سپس به پزشک مراجعه کرد، اما اغلب کارشناسان مي‌گويند بيشتر از چند هفته نبايد منتظر بمانيد.
پزشک از شما شرح حال دقيقي خواهد گرفت و معاينه جسمي دقيقي انجام خواهد داد. همچنين ممکن است براي رد کردن احتمال سرطان نمونه‌برداري بافتي از پوست را تجويز کند.

12- ظهور خون در جاهاي غيرمعمول
اگر در بخشي از بدن‌تان که به طور معمول خونريزي نمي‌کند، خون مشاهده کنيد، بايد به پزشک‌تان مراجعه کنيد. اگر شروع به سرفه کردن و بالا آوردن خلط خوني کنيد، خون در مدفوع‌تان ظاهر شود يا ادرارتان خوني باشد، مراجعه به پزشک لازم است.

توجه داشته باشيد که نسبت دادن وجود خون در مدفوع به بواسير (هموروئيد) اشتباه است، اين خونريزي ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد.
پزشک شما در مورد علائم‌تان سوال خواهد کرد. ممکن است آزمايش‌هايي مانند کولونوسکوپي (آندوسکوپي روده بزرگي با استفاده از يک لوله انعطاف‌پذير که بر سر آن دوربيني نصب شده است) را توصيه کند. هدف کولونوسکوپي يافتن نشانه‌هاي سرطان يا ضايعات پيش‌سرطاني (که ممکن است بعدها به سرطان تبديل شوند) و نيز هر ضايعه ديگري باشد که باعث خونريزي شده است.

13- تغييرات دهان
اگر سيگار مي‌کشيد يا توتون مي‌جويد، به خصوص بايد در مورد بروز لکه‌هاي سفيد درون دهان يا نقاط سفيد رنگ روي زبان‌تان هشيار باشيد. اين تغيير ممکن است بيانگر بروز "لوکوپلاکيا"، يک ضايعه پيش‌سرطاني که ممکن است در نتيجه تحريک شدن مداوم پوشش دهان و زبان رخ دهد- باشد. اين عارضه ممکن است در نهايت به سرطان دهان تبديل شود.

اين تغييرات را بايد به پزشک يا دندانپزشک‌تان اطلاع دهيد. پزشک يا دندانپزشک پس از پرسيدن سوابق پزشکي و معاينه تغييرات، تصميم خواهد گرفت چه کارهاي ديگري لازم است انجام شود.

14- مشکلات ادراري
با افزايش سن مردان، دچار شدن به مشکلات ادراري شيوع بيشتري پيدا مي‌کند. مردان ممکن است تکرر ادرار، احساس فوريت براي ادرار کردن و احساس باقي‌ماندن ادرار در مثانه و تخليه نشدن کامل آن شکايت داشته باشند. هر مردي با افزايش سن ممکن است به اين مشکلات دچار شود. اما توجه داشته باشيد که اين علائم ممکن است به علت سرطان نيز بروز کند، به خصوص اگر اين علائم روز به روز بدتر شوند.

پزشک براي بررسي اندازه پروستات معاينه انگشتي از راه مقعد انجام خواهد داد. پروستات با افزايش سن مردان بزرگ مي‌شود. اين بزرگ شدن به علت يک عارضه خوش‌خيم و غيرسرطاني به نام "هيپرپلازي خوش‌خيم پروستات" يا BPH است.

پزشک شما ممکن است آزمايش خون براي اندازه‌گيري آنتي‌ژن اختصاصي پروستات يا PSA را تجويز کند. PSA پروتئيني است که بوسيله غده پروستات توليد مي‌شود. اين آزمايش براي کمک به تعيين امکان وجود سرطان پروستات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اگر دکترتان در معاينه متوجه ناهنجاري‌هاي پروستات شود يا اگر ميزان PSA از حد طبيعي بالاتر باشد، شما را به يک متخصص مجاري ادراري- تناسلي (اورولوژيست) ارجاع مي‌دهد و ممکن است نمونه‌برداري بافتي از پروستات را تجويز کند.

15 - سوء‌هاضمه
بسياري از مردان، به خصوص با در سنين بالاتر هنگامي که دچار سوء‌هاضمه مي‌شوند، به خصوص اگر در خوردن و نوشيدن افراط کرده باشند، فکر مي‌کنند دچار "حمله قلبي" شده‌اند. اما سوء‌هاضمه مداوم همچنين ممکن است نشانه سرطان مري،گلو يا معده باشد و بايد به پزشک اطلاع داده شود.

پزشک شما از سوابق پزشکي‌تان سوال خواهد کرد و پرسش‌هايي درباره دوره‌هاي سوء‌هاضمه خواهد کرد. بر اساس شرح حال شما و پاسخ‌هاي‌تان به اين پرسش‌ها پزشک در مورد آزمايش‌هاي لازم و نحوه درمان تصميم خواهد گرفت.

منبع : hamshahrionline.ir
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: علی ׀ تاریخ: دو شنبه 13 تير 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , aftabpnu.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com